'Like' de facebookpagina 'Energie In Balans' en leer wekelijks nuttige EEM Tips

MILTMERIDIAAN ENERGIE EN DE RELATIE MET STRESS EN VOEDING.

In onze westerse drukke samenleving heeft IEDEREEN een TEKORT aan MILTENERGIE. In de traditionele Chinese geneeskunde heeft de milt een andere functie dan de “westerse milt”. Volgens de TCG is de milt samen met de pancreas en de maag betrokken bij de spijsvertering. Voedsel komt via de mond ons lichaam binnen en wordt via het maag-darmkanaal verteerd tot stoffen die het lichaam kan opnemen. Volgens de TCG is de miltenergie verantwoordelijk voor dit hele traject. Verkeerde voeding, een teveel aan vet, alcohol, melkproducten, rauwkost en SUIKERS kunnen de miltenergie verzwakken. Overdadig piekeren en zorgen maken kan ook leiden tot verzwakking van miltenergie. Verteren is niet enkel voedsel verteren, maar ook het leven verteren, de dingen die ons overkomen, de drukte van onze baan, indrukken die we dagelijks opdoen. Die vorm van verteren is ook de taak van miltenergie.

In Eden Energy Medicine leren we dat de oorzaak van een tekort aan miltenergie ook grotendeels in relatie staat met stress. De energie die nodig is om weerstand te bieden aan de constante stress wordt in eerste instantie ontnomen van 'miltmeridiaan'. Vandaar dat het zo belangrijk is om onze 'miltenergie' te versterken!

Daarom leer ik jullie vandaag hoe je met een energetische oefening deze miltenergie dagelijks kan versterken. Het behandelen van miltpunten maakt trouwens deel uit van de dagelijkse energieroutine. De reeks van energetische oefeningen die de basis vormt van het hele EEM model.

 

 

oefening 1: Neurolymfatisch punt van milt masseren

Masseer met je vingers verschillende malen per dag de Neurolymfatische punten van de milt. Ze liggen onder je borsten (tepelijn) , één rib naar beneden. Gebruik een stevige druk terwijl je masseert.

 

 

 

 

 

 

 

 oefening 2: acupunctuurpunt milt21 bekloppen

Klop met je vuisten op het laatste acupunctuurpunt van de miltmeridiaan gedurende 3 of 4 diepe ademhalingen. Milt 21 ligt net onder je Bh lijn op de zijkant van je ribben. Ter hoogte van de zijnaad van je bloes.

 

Belangrijk is dat je elke oefeningen doet vanuit een gecenterde houding. Ga ook bewuster en dieper ademhalen terwijl je deze punten masseert of beklopt.
Zijn deze punten gevoelig of pijnlijk ? Dan heb je zeker deze technieken zeker nodig! Gevoelige punten wijzen op energetische blokkades.