'Like' de facebookpagina 'Energie In Balans' en leer wekelijks nuttige EEM Tips

MIDDENRIF VRIJMAKEN

Iedereen weet hoe heilzaam diep ademhalen is. Als baby ademen we allen juist vanuit de buik, maar naarmate we opgroeien en vaker onder stress komen te staan beginnen we oppervlakkig adem te halen vanuit onze borst en gebruiken we nog maar een beperkt percentage van onze longcapaciteit.
Door bewuster dieper te leren ademen en ons middenrif juist te gebruiken kunnen we de energiestromen in het lichaam vergroten. Het middenrif is een sterke, dunne spier tussen de borstholte en de buikholte, die eigenlijk als een blaasbalg de zuurstof (en dus ook de energie of de Chi) doorheen het lichaam pompt. Maar ten gevolge van stress is het middenrif echter heel zuinig bij het verspreiden van zuurstof, waardoor we allen kwetsbaarder zijn voor ziekten.

Een eenvoudige oefening die iedereen in minder dan een minuut kan doen, brengt onmiddellijk zuurstof in het hele lichaam. Deze oefening verbetert niet alleen de bloedsomloop maar doet onze energieën beter stromen, duwt het auraveld verder naar buiten en stimuleert de riemstroom, een wondermeridiaan dat de energieën van het onderlichaam met het bovenlichaam verbindt. Het is een goede oefening om dagelijks te doen zeker indien je gezondheid niet optimaal is! Deze oefening is ook een aanrader voor mensen die last hebben van een maagbreuk, maagzuur of problemen hebben met hun digestieve systeem.

1. Plaats je linkerhand op het midden van je ribbenkast en leg je rechterhand er boven op. Houd je handen plat en trekt ook je ellebogen tegen je borstkas zodat je heel je middel omhelst.

2. Adem diep in en duw je ribben naar buiten in de richting van je handen. Je handen geven weerstand tijdens de inademhaling. Na deze diepere inademhaling blijf je de adem inhouden en blijf je tegendruk geven met je handen en je ellebogen op je ribbenkast. Hiervoor is geen tijdsduur te geven, maar hoe langer je de adem inhoudt en tegendruk geeft met je handen en ellebogen, hoe beter.

3. Laat je adem vervolgens op een natuurlijke manier los, terwijl je ook de druk van je handen en ellebogen lost. Herhaal deze oefening minstens 3 tot 5 maal.